Drivkraft

Få, om noen, industrier har hatt samme teknologiutvikling som skogsmaskinindustrien. Og drivkraften bak denne utviklingen har også sett store forandringer. I starten gikk mest av utvikling på optimalisert produksjon. I dag er rekken av krav mye mer kompleks og inkluderer alt fra finansielle midlene til den individuelle entreprenøren til viktig fokus på globalt miljø og klimahensyn.

Økte krav

Gjennom lovgivning og etterspørsel fra markedet har vi sett en hurtig nedgang i utslippene - Fra en 29% NOx og en 10% PM reduksjon i 1996 til en full 97% av både NOx og  PM innen 2014 (se illustrasjon). Dette har resultert i utviklingen av forskjellige utslippskontrollteknologi av de forskjellige maskinprodusentene.

Dieselprisen er en annen faktor. I mange land, er prisen på diesel nesten doblet mellom 2001 og 2011. Det betyr at dagen skogsmaskiner ha mange driftstimer for å oppnå et akseptabelt profittnivå. Så det er forståelig at skogsmaskineiere ønsker alle små forbedringer i drivstoffoptimaliseringen.

Produksjonskrav

Økt produktivitet er naturligvis også en måte for skogsmaskinentreprenørene å øke lønnsomheten. Motorene gir utviklingsmuligheter, mens maskinen ofte går maksimalt timeantall ved bruk av skiftkjøring. I stedet for å ta ut mer motorkraft og risikere å gå på bekostning av miljøkrav, mener vi i Komatsu Forest at det er smartere å investere i smarte kontroller - og å optimalisere - motorkraften og å bruke den  siste teknologien til å redusere drivstoffforbruket..



Emission reduction