Hva har markedet valgt?
Valget mellom den tradisjonelle EGR/CEGR teknologien og den raffinerte SCR teknologien deler nå skogsmaskinindustrien i to leire, der alle maskinprodusentene unntatt John Deere og Rottne har valgt teknologi der NOx reduksjonen skjer ett og utenfor motorens forbrenningsprosess. Dette gjør at forbrenningsprosessen kan optimaliseres, partiklene reduseres og sikrer maksimal motorytelse. Også blant lastebil-produsentene er SCR teknologien dominerende..
Kortvirkes-metoden
Komatsu Forest
|
AGCO Sisu Power
|
SCR |
John Deere
|
John Deere
|
EGR |
Rottne |
John Deere
|
EGR |
Eco log
|
Mercedes |
SCR |
Ponsse |
Mercedes |
SCR |
Tunge lastebiler (log trucks)
Paccar
|
Paccar |
SCR |
Volvo
|
Volvo |
SCR |
Mack |
Mack Cleartech
|
SCR |
Western Star
|
Detroit Diesel Blue Tec
|
SCR |
International |
Maxxforce |
EGR |
Scaniar
|
Scania
|
SCR/EGR |
Den nye motor-generasjonen
SCR er utslippskontrollteknologien som muliggjør utviklingen av høyeffektive motorer som gir høy ytelse, stor kraft og lavere drivstoffsforbruk. Akkurat den samme karakteristikken som Komatsu Forest sine siste generasjon motorer.
Høyere insprøytningstrykk
Takket være siste generasjon av common rail injeksjonssystem, kan man oppnå høyere innsprøytningstrykk, nøyaktig timing og mer effektiv kjøling. Dette gir en sterkere motor, kjapp motorrespons, lavt utslipp og - ikke minst - lavt drivstoffsforbruk.
Datastyring og elektronisk kontroll
Den nye generasjonen injeksjonssystemer, som er digitalisert og elektronisk kontrollert, gir motoren mulighet til å reagere hurtigere og uten forsinkelser ved forandringer i last og injeksjonssystemet optimaliserer trykket uavhengig av driftsforhold. Dette resulterer i motorer som gir kjappere respons.
Høyt dreiemoment og lavt drivstoffsforbruk
Motorene har to innløpsventiler og to utløpsventlier per sylinder. Dette muliggjør økt drivstoffsflyt og redusert "pumpetap". Dette betyr lavere utslipp og lavere drivstoffsforbruk. Tester har vist at i gunstige forhold kan forbruket reduseres med mer enn 20 prosent. Andre fordeler er lavere motorstøy, høyere pålitelighet, enklere service, og høyt dreiemoment også ved lav motorhastighet. Dette gjør at motoren kan jobbe så effektivt som mulig, uansett driftsforhold