Valg av utslipps-kontroll

Utslippskravene i EU og USA har ført til utviklingen av to forskjellige typer utslippskontrollteknologier: GEGR og SCR. I disse to filmene vil vi vise hvordan hver teknologi fungerer og hvordan de oppfyller kravene til et moderne skogbruk. Litt lenger ned på siden kan du også se hvilken motorteknologi hver maskinleverandør har valgt, for hogstmaskin, lastbærer og lastebiler.

CEGR eller SCR?

Du har valgt å deaktivere innebygde informasjonskapsler. Aktiver dem for å bruke denne funksjonen som beregnet.

Du har valgt å deaktivere innebygde informasjonskapsler. Aktiver dem for å bruke denne funksjonen som beregnet.

Hva har markedet valgt?

Valget mellom den tradisjonelle EGR/CEGR teknologien og den raffinerte SCR teknologien deler nå skogsmaskinindustrien i to leire, der alle maskinprodusentene unntatt John Deere og Rottne har valgt teknologi der NOx reduksjonen skjer ett og utenfor motorens forbrenningsprosess. Dette gjør at forbrenningsprosessen kan optimaliseres, partiklene reduseres og sikrer maksimal motorytelse. Også blant lastebil-produsentene er SCR teknologien dominerende..

Kortvirkes-metoden
Selskap Motor 
Teknologi 
Komatsu Forest
AGCO Sisu Power
SCR
John Deere
John Deere
EGR
Rottne John Deere
EGR
Eco log
Mercedes SCR
Ponsse Mercedes SCR

Tunge lastebiler (log trucks)
Selskap Motor 
Teknologi
Paccar
Paccar SCR
Volvo
Volvo SCR
Mack Mack Cleartech
SCR
Western Star
Detroit Diesel Blue Tec
SCR
International Maxxforce EGR
Scaniar
Scania
SCR/EGR



Den nye motor-generasjonen

SCR er utslippskontrollteknologien som muliggjør utviklingen av høyeffektive motorer som gir høy ytelse, stor kraft og lavere drivstoffsforbruk. Akkurat den samme karakteristikken som Komatsu Forest sine siste generasjon motorer.
Høyere insprøytningstrykk
Takket være siste generasjon av common rail injeksjonssystem, kan man oppnå høyere innsprøytningstrykk, nøyaktig timing og mer effektiv kjøling. Dette gir en sterkere motor, kjapp motorrespons, lavt utslipp og - ikke minst - lavt drivstoffsforbruk.
Datastyring og elektronisk kontroll
Den nye generasjonen injeksjonssystemer, som er digitalisert og elektronisk kontrollert, gir motoren mulighet til å reagere hurtigere og uten forsinkelser ved forandringer i last og injeksjonssystemet optimaliserer trykket uavhengig av driftsforhold. Dette resulterer i motorer som gir kjappere respons.
Høyt dreiemoment og lavt drivstoffsforbruk
Motorene har to innløpsventiler og to utløpsventlier per sylinder. Dette muliggjør økt drivstoffsflyt og redusert "pumpetap". Dette betyr lavere utslipp og lavere drivstoffsforbruk. Tester har vist at i gunstige forhold kan forbruket reduseres med mer enn 20 prosent. Andre fordeler er lavere motorstøy, høyere pålitelighet, enklere service, og høyt dreiemoment også ved lav motorhastighet. Dette gjør at motoren kan jobbe så effektivt som mulig, uansett driftsforhold