Komatsu 898 er en videreutvikling av den populære sluttavvirkningslastbæreren Komatsu 895, tilpasset for å kunne håndtere enda større laster. Modellen er tilgjengelig i en standardversjon med 8 hjul, men for kjøring i plantasjer i flatt terreng kan 6-hjulsversjonen være et kostnadseffektivt alternativ.


Komatsu 898Et svært generøst lasterom
 

Komatsu 898 har et robust lasterom med mange justeringsmuligheter. Grinden kan justeres teleskopisk, og de sammenleggbare grindbreddene kan låses i inn- eller utkjørt posisjon. Det er også mulig å få porten til å gli i bakrammens retning.

Lasterommet har teleskopisk breddeutvidelse og kan utstyres med hydraulisk høydejusterbare staker. Dette øker produktiviteten under lasting og lossing ved å redusere høyden som tømmeret må løftes over stakene - noe som også bidrar til redusert drivstofforbruk.


Ny, kraftig motor


Komatsu 898 har en ny generasjon dieselmotor. Det er en kraftig 7,5-liters AGCO-motor med høy ytelse og god drivstofføkonomi, med den nye CORE-plattformen. Maksimal effekt er 250 kW og maksimalt dreiemoment er 1450 Nm.

Motoren har en stor radiator og hydraulisk drevet kjølevifte, som gjør det mulig å justere hastigheten dynamisk avhengig av kjølebehovet. Som ekstrautstyr kan kjøleviften gjøres reversibel, noe som gjør det enkelt å reversere luftstrømmen og blåse bort rusk.

AdBlue-systemet har en robust konstruksjon, og en ny funksjon er at AdBlue-filteret nå er plassert på utsiden av tanken, noe som gjør det enkelt å komme til når filteret må skiftes.

Kraftig kranalternativ

Komatsu 898 har to sterke krankonfigurasjoner, 165F (standard) og 205F (ekstrautstyr). Komatsu 205F-kranen har et løftemoment på 205 kNm og et svingmoment på 51,9 kNm. Den er utviklet med fokus på økt produktivitet i sluttavvirkning og plantasjeskogbruk.

Kranen har en robust, sveiset søyle som sammen med hovedbommen og ytterbommen gir både god løftehøyde og løftegeometri. Den kan velges med en rekkevidde på 7,5/8,5 m med enkeltteleskop eller 10 m med dobbeltteleskop. For 205F er den største gripemodellen, G88H, tilgjengelig som ekstrautstyr, med et tipp-til-tipp-areal på 0,55 m2 og en kraftig rotator.

 

En sterk transmisjon for utmerket terrengkapasitet

Komatsu 898 har en sterk drivlinje med en stor boggiaksel, og hjulene er godt dimensjonert for oppgaven - bakhjulene måler 30,5tommer og forhjulene 28,5. Sammen med den maksimale trekkraften på 345 kN (8WD) gjør dette at maskinen beveger seg uanstrengt i terrenget, selv med tung last.

Komatsu 898 8WD er utstyrt med en ny generasjon hydrostatisk transmisjon med en stor hydrostatisk pumpe og doble hydraulikkmotorer. Dette gir lignende egenskaper som 895 med XT-transmisjon, men med enda høyere trekkraft. De nye hydrostatiske motorene er konstruert for å håndtere høyere trykk og høyere hastigheter, noe som gjør det mulig å levere mer kraft til hjulene. Dette, kombinert med den kraftige dieselmotoren, gjør maskinen enda mer kraftfull. De doble hydraulikkmotorene gir høy hastighet i første gir, noe som også bidrar til høy produktivitet.


BrukervennlighetKomatsu 898

Komatsu 898 har flere gjennomtenkte designløsninger som gjør førerens arbeidsdag enklere. Til å begynne med har maskinen et helt nytt innsteg med et nytt design på stigen og en større plattform med et solid rekkverk plassert på motorpanseret. Dette gjør det enda enklere og tryggere for maskinføreren å klatre inn og ut av førerhuset.

Den nye utformingen av innsteget har gjort det mulig å flytte verktøykassen til venstre fremre rammekasse ved stigen, noe som gjør den lett tilgjengelig uten å åpne motorpanseret. Ved siden av verktøykassen er det en stor AdBlue-tank, som også er tilpasset den valgfrie 500-liters dieseltanken, slik at man kan kjøre lange skift uten å fylle drivstoff. Det finnes også en praktisk oppbevaringsplass for påfyllingstrakten, slik at den alltid er lett tilgjengelig.

I tillegg finnes det også en serviceplattform på kranens svingmotor (ekstrautstyr). Stigen på venstre side ved tanken har sjenerøse trinn og kan tas av og flyttes til festepunktene ved bunnen av porten og på høyre fremre rammekasse for å forenkle tilgangen under service og vedlikehold i disse områdene. Maskinen kan også utstyres med en ekstra stige på høyre side av tanken.


Større dieseltank tilgjengelig som ekstrautstyr for alle markeder


Utformingen med en større AdBlue-tank gjør det nå mulig for alle markeder å bestille en større dieseltank som ekstrautstyr. Tidligere var dette alternativet bare tilgjengelig i markeder der det ikke var krav om AdBlue.

Med en kapasitet på 500 liter rommer tanken mer enn dobbelt så mye som standardtanken. Dette betyr lengre arbeidsskift uten avbrudd for å fylle drivstoff, noe som øker både effektiviteten og driftstiden. Perfekt for lange dager i skogen, der drivstofftilgangen kan være begrenset.